Satoviinakit.hr - za prave ljubitelje satova i nakita

Gadgeti za ljubitelje nebeskih visina TEMA TJEDNA

Gadgeti za ljubitelje nebeskih visina

Današnje pilotske satove možemo prepoznati po nadprosječnoj veličini, crnom brojčaniku, velikim bijelim brojevima – takvi su izvorno bili kako bi se funkcije sata lako čitale

OBJAVLJENO: 13.04.2018

» Podijeli na Facebooku

VEZANE SLIKE

Charles-Lindbergh_Longines Legendarni-Navitimer-iz-1952 Speedmaster_u_misiji_Apolla_13_u_travnju_1970

Piše dr. sc. Vesna Lovrić Plantić

Po narudžbi playboya i pionira letenja Alberta Santosa-Dumonta njegov prijatelj Louis Cartier proizveo je 1904. ručni sat s posebno izrađenim kućištem. Naime, Santos se žalio kako mu je nezgodno koristiti džepni sat u trenutku kad su mu ruke zauzete upravljačkim komandama aviona. Taj se sat smatra prvim pilotskim satom, iako je izgledao više kao modni detalj nego li multifunkcionalni predmet kakav je kasnije postao. Cartier je u suradnji s proizvođačem mehanizama Edmondom Jaegerom uspostavio masovnu proizvodnju Santos satova koji su lansirani 1911. godine, a koji su se mogli koristiti za nekoliko funkcija koje bi trebao imati svaki pilotski sat – proračunavanje potrošnje goriva, brzine, kapaciteta uzgona, za navigaciju i, naravno, za mjerenje vremena.

Godine 1909. sa Zenithom učvršćenim za zapešće, Louis Blériot je preletio Engleski kanal od Calaisa do Dovera za četrdesetak minuta leteći na visini od 50 do 100 metara. Sat je imao predimenzionirane arapske svjetleće brojeve i svjetleće kazaljke, veliku krunu koja se mogla okretati i s rukavicama na rukama, bimetalnu antimagnetsku nemirnicu i kućište koje se moglo pričvrstiti za instrument tablu. Otac avijacije, kako su prozvali Blériota, izjavio je: „Vrlo sam zadovoljan satom tvrtke Zenith koji obično koristim i mogu ga od srca preporučiti ljudima koji traže preciznost.“ Jedan je to od prvih marketinških istupa u kojima se promovira neki brend! No, kao što je to često slučaj, ratovi su i u razvoju pilotskih satova odigrali ključnu ulogu. Naime, budući da su se već u I. svjetskom ratu avioni koristili za borbeno djelovanje trebalo je imati precizne mjerače kao pomoć u navigaciji i sinkroniziranju napada. Britanski piloti u tu su svrhu koristili Doxine džepne modele Mark IV.A (1914.) i Mark V (1916.). Navedeni modeli imali su dugačak vrat krune kako bi se mogli umetnuti u instrument tablu, te su dobili popularni naziv „kokpit satovi“. Na stražnjoj strani bila je urezana strelica i slovo A iznad nje. Prvi modeli nisu imali svjetleće kazaljke koje bi omogućavale korištenje sata noću, ali još tijekom rata i taj je problem riješen. Model Mark V osim Doxe proizvodili su i Omega, Zenith i Electa.

Više u časopisu Satovi i nakit broj 23, zima 2015.


OSTALE TEME TJEDNA
  • Sve o satovima za jedriličare TEMA TJEDNA

    Sve o satovima za jedriličare

    Početkom 20. stoljeća brojni su satni brendovi razvili mehanizme namijenjene jedriličarima s odbrojavanjem 5 minuta, te kazaljku koja je brojala sekunde ...

    OBJAVLJENO: 20.04.2018
  • Masovni, konfekcijski proizvodi TEMA TJEDNA

    Masovni, konfekcijski proizvodi

    U novom nastavku feljtona autorica piše kako se francuski figuralni satovi koji su u 18. i u prvim desetljećima 19. stoljeća bili perjanica europskog ...

    OBJAVLJENO: 09.04.2018
  • Klasika u modernom ruhu TEMA TJEDNA

    Klasika u modernom ruhu

    Boja na brojčanicima novih verzija modela Manero PowerReserve nije ujednačena već je duboka na rubovima te postupno blijedi prema središtu.

    OBJAVLJENO: 30.03.2018





Pretplatite se!

Pretplatite se!

Iskoristite posebnu ponudu i pretplatite se na časopis Satovi i nakit i Katalog satova za 2018. godinu za samo 109,00 kuna. Pretplatom si osiguravate dva sljedeća broja časopisa Satovi i nakit  i Katalog satova za 2018. godinu.