Patrimony je naše pravo lice

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Glavna urednica Satova i nakita, Mila Bulimbašić posjetila je jednu od najstarijih urarskih manufaktura na svijetu, Vacheron Constantin u Plan-les-Ouatesu, u blizini Ženeve.

Kada je prije točno osam godina tadašnji glavni urednik i osnivač Satova i nakita, Leopold Botteri posjetio tada novo zdanje Vacheron Constantina u Plan-les-Ouatesu, u poslovnoj zoni smještenoj neposredno uza Ženevu, privukao ga je upravo duh ovoga brenda, čija povijest seže u daleku 1755. godinu.

Duh čini razliku
Isto se ponovilo i sa mnom, kada sam se ovoga proljeća našla na istome mjestu, u Vacheronovoj manufakturi u Plan-les-Ouatesu, u kojoj sam obišla brojne radionice, uključujući i slavnu Métiers d’Art. Razmišljajući što čini razliku među brojnim vrhunskim manufakturama koje sam dosad posjetila, došla sam do istog zaključka: duh, duh je ono što čini razliku. A duh koji vlada u prostorima i radionicama Vacheron Constantina je i dalje duh elegancije, sofisticiranosti, vječne klasike, tradicije i inovativnosti i posvećenosti detaljima – istaknut će na ručku koji je meni i kolegici iz Švedske priredio naš domaćin, direktor Odjela za stil i naslijeđe, Christian Selmoni. Selmoni je na ovu poziciju postavljen prošle godine, nekako istodobno kada je za novog CEO-a izabran Louis Ferla, koji je zamijenio dugogodišnjeg “šefa” Juana Carlosa Torresa. Selmoni je pak u Vacheronu već gotovo trideset godina, točnije od 1990., a osim za stil i naslijeđe, zadužen je i za odnose s novinarima, pa se za našeg posjeta Vacheronu pokazao izvanrednim domaćinom, na jednako izvanrednom ručku, na kojem smo, između ostalog, razgovarali i o potpuno novoj kolekciji FiftySix, predstavljenoj na ovogodišnjem Ženevskom salonu.

“Kolekcija FiftySix je nova kolekcija inspirirana našim modelom iz 1956. godine, ali to je moderna kolekcija s daškom vintagea, na koncu potpuno drugačija od modela kojim je inspirirana. Zadržali smo prihvate remena koji su oblikovani kao Malteški križ i dosta su posebni te automatski mehanizam, koji je također bio obilježje pedesetih godina prošlog stoljeća, a koji je danas, naravno, manufakturno izveden. U svemu ostalom ovaj je sat vrlo moderan, što se savršeno uklapa u našu politiku privlačenja mlađih kupaca. Tome pridonosi i cijena ove kolekcije koja je dosta niža od cijena satova iz kolekcija Historiques ili Patrimony, u čemu nam je pomoglo korištenje čelika kao glavnog materijala”, istaknut će direktor stila i naslijeđa u Vacheronu.

Bogato naslijeđe
No, nova kolekcija nije posebna u pronalaženju inspiracije u prošlosti već je to kod Vacherona određeni standard od kojeg ne odstupaju. A i zašto bi, kad u svom bogatom naslijeđu imaju pravo izvorište za pronalaženje inspiracije. Rado ističu kako ne rade vintage zato što je popularan, već zato što to mogu.
Iako u kolekciji FiftySix nema ženskih modela, trenutačno ipak 25 posto proizvodnje Vacheron Constantina čine ženski modeli, i to u postojećim kolekcijama poput Patrimony i Overseas. Također, vrlo ozbiljno rade na ženskim modelima koje će tek predstaviti, a koji će zasigurno uključivati i komplikacije. I Selmoni ističe kako su žene sve zainteresiranije za tehničke detalje na satovima, imaju jako puno znanja i satovi za njih više nisu pitanje mode. Ne namjeravaju raditi jeftinije ženske satove, budući da ne namjeravaju mijenjati svoju filozofiju koju označava vrijednost za novac. Na koncu i ovogodišnji su sajmovi pokazali kako žene nose sve veće satove, a muškarci sve manje, tako da sve više modela mogu ravnopravno nositi oba spola. Kad smo kod sajmova, brzo smo se složili kako je i ovogodišnja Ženeva pokazala priličnu konsolidaciju u većini brendova, koji su na neki način igrali na sigurno, budući da su im protekle dvije-tri godine bile prilično izazovne za poslovanje. U Vacheronu ističu kako su imali vrlo dobre povratne dojmove nakon SIHH, tako da su jako zadovoljni. Kako nijedan razgovor u svijetu satova danas ne može proći bez pitanja o e-prodaji, tako nije ni ovaj. Selmoni veli kako je to nešto na čemu trenutačno rade. Imali su nedavno jedan zajednički projekt s Hodinkeejem, kada je jedan model prodan u tridesetak minuta. Ipak, ne misle da će e-prodaja uništiti butike i maloprodaju, drže da će ona biti svojevrstan dodatak, način pomoću kojeg će kupac vidjeti sat, ali na koncu će ipak doći u trgovinu, probati sat na ruci i kupiti ga.

Vječna klasika
Tako misle vjerojatno i stoga što je Vacheron klasičan brend, brend čija povijest seže u 1755. godinu. Te je godine mladi urar Jean-Marc Vacheron osnovao svoju prvu radionicu u Ženevi. Kada mu se 1815. pridružio partner François Constantin, Manufaktura je preimenovana u ovo što je danas. Svoj ugled kroz stoljeća je izgradila izrađujući vrhunske komplicirane satove, a od 1996. godine u sastavu je Richemont grupe. Ono što od samog početka pa do danas određuje ovu manufakturu jest elegancija, posvećenost detaljima i sofisticiranost.
“Vječna klasika bilo bi možda najbolje određenje našeg stila, a opet najbolji primjer za to jest kolekcija Patrimony. Ukratko vrlo smo ekskluzivan brend, proizvodimo malo više od 20.000 satova godišnje i to je to otprilike, ne želimo rasti, ne želimo proizvoditi šezdeset tisuća satova godišnje. Želimo i dalje proizvoditi satove za znalce”, sažeto će Selmoni koji je i sam kolekcionar jednostavnih satova.
Danas u Vacheronu sve skupa radi oko 1100 ljudi, a na pitanje gdje vidi ovu manufakturu za deset godina, ponovno jednostavno odgovara: „Mislim da će Vacheron Constantin za deset godina biti otprilike ondje gdje i danas, odnosno da će nastaviti ići istim provjerenim stazama kojima idemo već toliko godina. Važno je ostati vjeran sebi i ne napustiti svoje korijene. To u našem slučaju znači nastaviti izrađivati luksuzne mehaničke satove.“

U radionicama Métiers d’Art
Obilazeći dio Manufakture smješten u Plan-les-Ouatesu, vidjeli smo što se događa u radionicama u kojima se izrađuju modeli iz slavne kolekcije Métiers d’Art, kao i najnovije modele iz kolekcija Les Aérostiers, FiftySix i Overseas. Ovdje se radi na projektima koji će biti predstavljeni u sljedećih nekoliko godina. Naravno, ako na koncu dodje uopće do realizacije i odluke o stavljanju na tržište. Naime, potrebno je nekoliko godina razvoja modela, od ideje do realizacije. U Métiers d’Artu zna proći vrlo dugo razdoblje od zametka ideje jer nikad ne znate hoće li se ideja razviti u konačnici. Upravo za Métiers d’Art Selmoni ističe kako ostaje i dalje u vrlo uskoj, ekskluzivnoj niši za koju su potrebni vrlo posebni klijenti, pravi poznavatelji i ljubitelji satova. Zna se dogoditi i da odbiju neke kupce, ako nema dovoljno modela. “Teško je odrediti pravu mjeru kolekcije od toga da imamo nedovoljno ili previše modela. Ipak, ustrajemo pri tome da je bolje imati nedovoljno nego previše”, odlučno će Selmoni.

Iz časopisa Satovi i nakit broj 28, ljeto 2018.